RUMUSAN KAJIAN TENTANG PENULISAN BLOG.
Keputusan rumusan tentang penulisan blog.
Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2014), keputusan dan perbincangan kajian mengenai blog ini dibahagikan kepada
tiga bahagian yang berkaitan dengan
objektif kajian. Pengkaji membina graf
berdasarkan jantina dan juga jenis yang
digunakan dalam sesuatu bidang. Bahagian yang pertama adalah blog di dalam pengajian kesusasteraan.
Dalam bahagian ini, terdapat empat genre dalam kesusasteraan iaitu puisi,
cerpen, skrip drama dan pantun. Berdasarkan graf 6.1, kedua-dua jantina iaitu
lelaki dan juga perempuan lebih gemar untuk menulis cerpen berbanding dengan
genre yang lain. Sebanyak 86.7% responden lelaki dan 96.7% responden perempuan telah memilih
genre ini dalam menjadikan blog sebagai medium terbaik dalam penulisan cerpen. Jumlah responden paling sedikit bagi kedua-dua
jantina adalah dalam memilih genre puisi iaitu sebanyak 66.7% (lelaki) dan 80%
(perempuan). Bagi genre penulisan skrip pula telah mencatatkan sebanyak 76.7% responden lelaki dan 93.35 responden
perempuan. Genre terakhir dalam bahagian ini ialah pantun. Sebanyak 66.7% responden lelaki dan 86.7%
responden perempuan yang telah memilih
genre pantun. Responden perempuan lebih gemar untuk menulis pantun dengan
tujuan meninggalakn pesan kepada rakan-rakannya.
Bahagian yang kedua ialah blog
dalam pembelajaran bahasa. Berdasarkan graf 6.2 terdapat tiga cara penggunaan
blog dalam pembelajaran bahasa yang
berbeza. Bagi penulisan surat, sebanyak
80% responden lelaki dan juga 83.3% responden perempuan. Jumlah responden perempuan adalah lebnih
ramai berbanding dengan responden lelaki. Hal ini demikian kerana, responden
wanita gemar untuk menulis surat kepada
seseoramg yamg istimewa. Penulisan
yang melibatkan luahan perasaan sekali lagi menunjukkan responden perempuan
lebih ramai daripada responden lelaki iaitu masing-masing 100% dan 66.7%. Bagi
cara yang terakhir ialah menulis teka –teki.
Dengan cara pembelajaran ini, peratusan responden perempuan juga
melebihi responden lelaki dimana responden perempuan sebanyak 96.7% dan lelaki
sebanyak 93.3%.
Bahagian yang terakhir ialah blog
dalam pembelajaran teknologi. Terdapat tiga cara pembelajaran teknologi seperti video, audio, dan gambar. Kedua-dua
responden mencatatkan peratusan yang sama iaitu 100% dalam memasukkan video ke
dalam blog mereka kerana ia akan member kepuasan kepada mereka. Seterusnya,
peratusan kedua-dua responden lelaki dan perempuan juga sama iaitu 100% dalam memasukkan audio
ke dalam blog mereka. Penggunaan gambar pula menunjukkan responden perempuan
tinggi berbanding responden lelaki dengan peratusan masing-masing 100%
(perempuan) dan 93% (lelaki).
Kesimpulannya, ramai responden yang
terlibat dengan penggunaan blog walaupun dengan menggunakan cara yang berbeza
iaitu pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan juga pembelajaran
teknologi.
Noraien Mansor, Eh!!! Media Sosial, Universiti Malaysia Terengganu.
Normaliza Abd Rahim (2014), Eh!!! Media Sosial, Universiti Malaysia Terengganu.
Comments
Post a Comment